Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, April 14, 2013

Lompat ke Rumusan

lompat ke rumusan atau terus membuat andaian. dlm bahasa inggeris adalah 'jumping to conclusion'. ianya sesuatu yg ramai drpd kita lakukan.

walaupun ramai lakukan, ianya tak semestinya tindakan yg betul. walau apa pun alasan utk buat lompatan, ingat pepatah inggeris juga 'look before you leap'. lihat dulu sebelum melompat. tidak kiralah lompat pagar atau sebagainya. ini utk mengelak drpd mendapat kesan negatif apabila membuat sesuatu tanpa berilmu atau secara kurang berilmu.

kita terbiasa buat andaian berdasarkan beberapa sebab. antaranya nak cepat. dan kebiasaannya juga sebab peribadi. maka ada yg kata saya lakukan sesuatu utk balas dendam. kenapa saya nak berdendam? jika silap saya, saya terima. jika bukan silap saya, yg buat silap akan malu. yg buat andaian yg silap akan turut malu.

membuat lompatan ke rumusan mencerminkan tahap ilmu kita. betulkan yg biasa. biasakan yg betul.

Tiada ulasan: