Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, April 17, 2013

Ibu dan Anak

ada panggil ibu. ada panggil mama. ada panggil mummy. ada panggil bonda. ada panggil emak. dan ianya dirujuk panggilan kepada seorang yg melahirkan kita.

ada yg bangga dgn ibu mereka. ada yg tak bangga. ada sebab masing2. mungkin sebab kebolehannya. mungkin sebab kenalannya. mungkin sebab hartanya. mungkin sebab cara ia membesarkan kita. mungkin sebab kelayakan akademiknya.

kelayakan akademik diandaikan menandakan tahap ilmu pengetahuan seseorang secara formal. jika kelayakaan akademik anak2 dikira sebagai kelayakan akademik seorang ibu, maka seorang ibu boleh ada 2kelulusan doktor perubatan, 3sarjana dari um, 1sarjana dari uitm, kelayakan akademik dari malaysia, scotland, england, india, german dan north ireland.

tapi yg menggembirakan dan yg lebih penting bagi seorang ibu adalah anak yg hidup dan matinya sbg seorang muslim. solat 5waktu. tidak lupa kpd kedua orang tua. jangan jadi tanggang.

Tiada ulasan: