Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, April 13, 2013

Kuasa dan Amanah

ramai yg nak kuasa. walau pun kita tak nak kuasa tetapi sebenarnya kita semua ada kuasa. cuma kuasa kita terbatas. yang maha berkuasa adalah allah shj.

manusia dijadikan utk beribadat kpd allah. dan manusia dilantik menjadi khalifah di muka bumi. sebagai pemimpin. dan sbg pemimpin mempunyai kuasa yg tertentu. kuasa yg ada pada makhluk allah adalah amanah. maka kita akan perlu bertanggungjawab dgn cara dan utk apa kuasa yg kita ada. lagi tinggi gelaran, pangkat dan jawatan, maka selalunya makin tinggi dan besar kuasa.

tapi setinggi dan sebesar mana pun jawatan kita, kita perlu jawab kpd allah. kita kena ingat. jadi apabila nak buat keputusan atau arahan, ianya melibatkan hal amanah. jika arahan membazirkan sumber duit atau melibatkan duit (spt tenaga, masa) yg diamanahkan kpd kita, maka sedarlah kita perlu jawab. jika sumber disalahguna atau dibazirkan atau melibatkan hak orang lain, kena jawab juga. mungkin terlepas di dunia. tapi beratlah bila kena jawab di akhirat.

Tiada ulasan: