Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, April 10, 2013

Hutang dan Hak

hutang bermakna perlu dibayar. hutang berkait dgn hak. jika hutang tak dibayar di dunia, maka akan dituntut di akhirat.

hutang biasanya dikaitkan dgn duit. maka jika kita dah ambil duit yg sepatutnya milik orang lain sama ada seperti mencuri, merompak, dll, tuan milik asal berhak menuntut hutang daripada kita. contoh lagi, katakan kita sepatutnya terima rm500 tetapi yg memberi kata kita hanya layak dapat rm250. baki rm250 diambil pemberi kononya dia lebih berhak. jika bukan rezeki kita, kita redha. tetapi bagi saya jika ianya adalah rezeki saya tetapi diambil/dirampas oleh orang yg tak beramanah, maka saya akan tuntut di akhirat.

di dunia orang yg kononnya bijak boleh mengkaburi mata orang lain. boleh menjadikan hak orang lain jadi hak dia dgn kata2 atau perbuatan tidak jujur atau ikhlas. tetapi kita tahu bahawa allah maha mengetahui dan maha adil. kita akan dibenarkan menuntut hak kita di akhirat. tunggu ajelah

Tiada ulasan: