Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, April 12, 2013

Suara dan Kuasa

ada yg kaitkan suara dgn kuasa. jika kita bersuara besar, diandaikan kita berkuasa besar.

maka diandaikan bhw jika suara kita lebih besar, maka kuasa kita lebih besar. satu tanggapan biasa. maka jika bersuara besar dgn orang lain diandaikan kita berkuasa lebih drpd org yg bercakap dgn kita. ada betul. ada salah. bergantung kpd keadaan.

ada orang tidak perlu bersuara besar. atau pun bercakap besar. utk tunjukkan kuasa yg ada. kita sebenarnya lagi risau kalau bos berbicara dgn kita dgn suara yg rendah. bukan bermakna bos kita tiada atau kurang kuasa berbanding kita. sebaliknya apabila kita perlu bersuara rendah atau kecil utk menunjukkan kuasa kita tanda bahawa kuasa kita adalah tersurat dan tersirat. dan kuasa kita dihormati kerana ilmu dimiliki kita dan mereka yg berbicara dgn kita.

dlm psikologi jika kita perlu tunjuk 'kebesaran' kita, kita masih ditahap kebudakan usia maksima 6tahun. bacalah terapi psikoanalitik.

Tiada ulasan: