Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 30, 2011

Bajet dan Kita 2011

tadi semasa seminar bersama pelajar sr221 epjj saya tanya,'siapa ada sediakan bajet utk diri sendiri?'. tiada diantara mereka menyediakan bajet utk perancangan kehidupan mereka.

bajet membantu kita mencapai hala tuju kita. dgn bajet kita dapat anggarkan sama ada kita mampu mencapai matlamat asal atau sebaliknya. jika kita jangkakan bhw kita tidak akan mempunyai bajet yg cukup utk mencapai matlamat asal, maka kita perlu ubahkan matlamat kita. ataupun, kita kena berusaha sama ada mengurangkan anggaran perbelanjaan. ataupun kita kena berusaha mendapatkan hasil tambahan.

ramai yg mengejar kebahagiaan material. ramai yg ingin kereta besar. ramai yg ingin rumah besar. dan jika cara halal tidak membolehkan mencapai matlamat ini, maka akan ada yg terdorong utk melakukan melalui cara haram utk mencapai matlamat mereka.jika kita sedar bhw kesejahteraan akhirat adalah yg utama, kita akan bersyukur dgn mencapai matlamat di dunia yg membolehkan kita menyediakan bekalan utk akhirat.

Tiada ulasan: