Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Januari 31, 2011

Ego atau Tiada Ilmu?

kerapkali boleh dilihat penunggang motorsikal menggunakan laluan kereta di federal hiway. mereka tidak kisah dgn papantanda yg menyatakan motorsikal perlu menggunakan laluan sikal. malah ada yg menjadikan rutin harian utk tidak mematuhi arahan ini. mereka lupa atau tak memikirkan atau mungkin tidak mampu berfikir bhw laluan sikal adalah utk keselamatan mereka juga.

begitu juga dgn pemandu kenderaan lain yg tidak menyalakan lampu apabila persekitaran boleh menyebabkan bahaya jika kenderaan tidak dinyalakan lampu. tambah2 lagi kalau kereta berwarna hitam atau kelabu. kereta di hadapan akan kurang jelas kehadiran kereta tanpa lampu dinyalakan pada awal pagi, senja dan juga masa hujan. mereka ini, pemandu tanpa lampu dinyalakan bersifat ego. sbgmana penunggang motorsikal yg tidak menggunakan laluan sikal.

jika berlaku kemalangan, mereka ini boleh dituduh niat sengaja menggunakan kenderaan mereka utk cubaan membunuh orang. itu pandangan saya. tiada ilmu atau tidak waras bukan alasan utk tidak dituduh sebagai cubaan membunuh atau sebagai pembunuh dgn sengaja. pihak yg bertanggungjawab sepatutnya jalankan tugas dgn penuh tanggungjawab. rezeki anda akan dipersoalkan nanti.

Tiada ulasan: