Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 01, 2011

Tingkat Keperluan Dalam Kehidupan

maslow dalam teorinya menyatakan ada beberapa tingkat keperluan dlm kehidupan. ianya bermula dgn keperluan fisiologi spt makanan,pakaian dan tempat perlindungan. mclelland juga mempunyai teori tentant kehidupan. dan dlm psikologi dan kaunseling, antara teori yg berkaitan adalah terapi realiti.

boleh disimpulkan bhw antara keperluan asas utk kehidupan di dunia adalah makanan, pakaian dan tempat perlindungan. hubungan sesama manusia dan perasaan menjadi sebahagian drpd masyarakat juga adalah penting (sense of belonging). ini juga berkaitan dgn sosiologi - kajian berkaitan kemasyarakatan. manusia tidak boleh hidup seorang diri walaupun keperluan asas telah didapati. manusia pertama, nabi Adam a.s. adalah antara contoh terbaik.

kebiasaannya manusia ini tidak pernah puas. selalunya kemahuan (wants) melebihi keperluan (needs). inilah yg kita katakan sbg tamak. dan dgn ketamakan, berlakulah salahguna kuasa. adalah tanggungjawab bersama utk kita bendung dan halang penyalahgunaan kuasa. maka sahutlah seruan drpd sprm utk membenteras rasuh.

Tiada ulasan: