Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Januari 14, 2011

Simpati Di Salah Guna

tadi seorang lelaki berusia masuk ke pejabat saya. laju aje dia berjalan. tak tegur sape2 pun. dia masuk ke pejabat pengarah, kemudian ke tempat temuduga dijalankan. saya tunggu dan perhatikan beliau. kemudian beliau keluar dan tunjuk surat minta derma. saya bgtau,'terima kasih dan maaf aje'.

beliau mungkin kurang upaya drpd pertuturan. tetapi drpd segi fizikal saya lihat sihat aje. adakah beliau menggunakan sifat lemah lembut dan berbudi bahasa orang melayu utk tidak menegur beliau bg membolehkan beliau mendapat derma simpati? atau adakah beliau menggunakan hari jumaat utk mendapat simpati muslimin dan muslimat?

kita perlu tegur kalau tak betul. kita tak boleh kasihan kerana ianya tidak membantu seseorang meningkatkan dirinya secara positif. begitu juga kpd staf yg memberi kesan negatif kpd organisasi. jika dia terlibat dlm rasuah, penipuan, slah guna kuasa, mencuri, plagiarisma, maka menjadi tanggungjawab bersama kpd staf lain mengambil tindakan memastikan perkara negatif tidak berulang. jangan sebab seekor kerbau, rosak sebuah institusi.

Tiada ulasan: