Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 08, 2011

Rolodex dan Business Card Holders

sebuah buku yg saya sedang baca berkaitan meningkatkan kecemerlangan dlm kerjaya. ianya tulisan tom peters.

diantara tajuk dlm buku tersebut berkaitan produktiviti melalui rolodex. ianya menyatakan bhw kita berupaya menjalankan tugas dan tanggungjawab kita bukan berdasarkan pangkat dan kuasa mutlak melalui pangkat shj. malah, kita boleh produktif melalui konsep rolodex. iaitu siapa yg kita kenali. saya setuju. itu yg saya sentiasa cuba amalkan.

saya ke carrefour utk beli sebuah rolodex.tapi harganya rm92 satu. kecewa juga. kemudian saya buat keputusan beli buku yg boleh mengisikan kad perniagaan. fungsinya sama dgn rolodex. bezanya, rolodex akan jelas kelihatan di atas meja.

walau apa pun konsep yg dinyatakan dlm buku pengurusan, yg pentinglah adalah integriti kita. bagaimana pandangan orang lain terhadap kita. dan kita inginkan pandangan orang lain kpd kita adalah positif. insyaallah.

Tiada ulasan: