Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 25, 2011

Psikoanalitik

psikoanalitik terapi dipelopori oleh sigmund freud. ianya mengatakan kehidupan manusia ditentukan oleh 6tahun pertama kehidupannya. dan masalah sekarang ada kaitan dgn 6tahun pertama seorang manusia.
antara elemen utama dlm psikoterapi adalah id, ego, dan superego. apabila berlaku ketidak selesaan, maka seseorang itu akan lakukan ego defense-mechanism. ada edm yg baik, ada edm yg tidak baik. contoh edm yg kurang baik adalah regression. kita akan berperangai macam budak2 utk mendapat perhatian.
kalau mengikut psikoanalitik lagi, jika seseorang tidak belajar dgn betul berkaitan kuasa dan tanggungjawab, maka apabila beliau dewasa, dia kemungkinan akan masih berak merata2. dan dia tidak kisah dgn tahi yg ditinggalkan merata2. dia sentiasa harapkan orang lain membersihkan masalah yg ditinggalkannya. jadi, sebenarnya, orang sebegini tidak dewasa. beliau masih lagi berperangai macam budak2 berusia dalam awal 2-3tahun. berdoalah dan berusahalah supaya kita tidak tergolong dlm mereka yg berak merata2.

Tiada ulasan: