Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 04, 2011

Pemimpin dan Perancangan

antara tugas2 yg sinonim dgn seorang pemimpin adalah perancangan. sesuatu matlamat perlu dirancang sebelum boleh dilakukan dgn jayanya.

jika pemimpin tidak merancang, kemungkinan matlamat tak dapat dicapai atau perjalanan ke arah mencapai matlamat tidak lancar. dlm pengurusan, kemahiran merancang amatlah penting. pengalaman saya sendiri semasa bekerja di syarikat swasta dahulu, apabila pemimpin tidak merancang, pekerja akan disalahkan. maka pemimpin sedemikian adalah seorang yg tidak bertanggunjawab.

utk merancang memerlukan maklumat. maka komunikasi adalah penting bg seorang pemimpin mendapatkan maklumat dan menyampaikan maklumat utk memastikan perancangan akan berjaya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Maknanya, setiap pemimpin perlu mempunyai 'goal setting' yg kukuh kan, Cik Bad?

Bagaimana pula kalau seseorang diamanahkan menjadi ketua dalam sesebuah komuniti dan dipersetujui oleh majoriti memilihnya sebagai ketua kerana bertanggungjawab, tetapi dia mempunyai keyakinan diri yang sangat rendah? Hal ini terjadi kepada saya.

cebad berkata...

mengikut buku ada 3jenis kepimpinan. antaranya seseorang itu dipilih oleh pengikut berdasarkan keyakinan pengikut kpd individu tersebut. ianya spt berlaku kpd anda. adakalanya orang lain lebih tahu dan yakin tentang kebolehan kita. jika anda masih kurang keyakinan, sila jumpa dgn kaunselor atau mereka yg boleh membantu anda. bacalah terjemahan alquran utk lebih memahami diri anda