Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Januari 31, 2011

Menilai Ujian dan Tugasan

menyemak dan manilai ujian, tugasan dan peperiksaan akhir adalah antara tugas2 utama seorang pensyarah.ada yg kata senang. ada yg kata susah.

pagi tadi saya menilai ujian utk kursus yg saya kendalikan. terasa kurang bersemangat apabila menilai ujian/tugasan yg dihantar oleh penulis yg mempunyai tulisan yg tidak kemas. mungkin bagi penulis tersebut dia merasakan bhw tulisan dia cantik. berbunga2 lagi. tetapi ianya adalah masalah kpd penilai kerana tidak dapat membaca dan memahami apa yg hendak disampaikan oleh penulis melalui jawapan yg diberinya.

memanglah kita akan menulis mengikut kebiasaan kita. tetapi jika matlamat yg hendak disampaikan tak tercapai, janganlah disalahkan kepada penilai. penilai adalah pelanggan anda. jika tulisan anda tidak memudahkan penilai menjalankan tugasnya, penulis yg sebenarnya rugi. sama2lah kita perbaiki tulisan kita.

Tiada ulasan: