Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Januari 24, 2011

Fasilitator Kesedaran

satu ungkapan baru untuk nama lain kpd seorang pendidik. selain drpd memberi atau berkongsi ilmu, kita perlu sedarkan dahulu bhw seseorang itu perlu kpd penambahbaikan terhadap dirinya.

maka seorang kaunselor adalah seorang penyedar mereka yg bawah sedar. kaunselor adalah pendidik. apabila seorang itu telah sedar akan keperluan utk berubah, barulah kita kongsikan kpdnya apakah halangan kpd perubahannya. kita juga perlu sedarkan dia bahawa dia perlu ada matlamat utk dicapai sebagai perubahan, dia perlu tahu bhw dia punyai pelbagai cara utk berubah. dan dia mesti sedar bhw dia boleh berubah utk kebaikan diri, masyarakat dan lain2.

tadi adalah hari pertama pembentangan terapi2 oleh kumpulan2 pelajar. alhamdulillah, ada yg sedar keperluan berubah. ada yg saya kongsikan keperluan utk bersedia drpd sekarang utk dunia pekerjaan mereka.

Tiada ulasan: