Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 09, 2011

Melihat Ke Hadapan

melihat ke hadapan atau ke masa depan lebih sesuai dgn frasa 'looking forward'? sebab saya berpendapat kita mestilah sentiasa melihat ke hadapan berkaitan masa kita.

ianya ada kaitan dgn amanah kita. ianya ada kaitan dgn rezeki kita. pada setiap hari, kita sepatutnya bersyukur apabila dapat mengucapkan dua kalimah shahadah kerana ramai yg tidak dpt berbuat demikian. mereka yg tidak dpt membaca dua kalimah shahadah adalah kerana terpaksa atau sukarela. dan mereka ini tidak mendapat rahmat Allah.

kita juga patut bersyukur apabila kita dapat solat 5 waktu sehari semalam. bersyukur apabila kita dapat tunaikan zakat drpd rezeki yg halal. bersyukur kerana puasa wajib sebulan di bulan ramadan bukannya hampir tiap2 hari kerana tidak mampu makan dan minum kerana miskin. kita patut bersyukur dapat mengerjakan haji dgn rezeki yg halal.

maka keperluan mengikut teori keperluan maslow adalah bukan keperluan utama kita. pandangan pembaca?

Tiada ulasan: