Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 08, 2011

Teori Motivasi CeBad

dalam kajian psikologi dan lain2 selalunya menggunakan teori motivasi. diantara teori motivasi yg terkenal adalah maslow, mclelland, dsbnya.

teori motivasi digunakan dlm melihat motivasi utk terlibat dlm sesuatu aktiviti. teori motivasi juga diaplikasikan utk kepimpinan, kepuasan kerja dsbnya. dan teori motivasi menyatakan bhw kita bermotivasi utk memenuhi keperluan yg nyata dan tak nyata spt makanan, pakaian, tempat tinggal, ganjaran yg tersurat dan tersirat, dsbnya.

bagaimana jika ubah dan gunakan teori motivasi baru. baru mungkin bg saya tetapi mungkin dah lama bg orang lain. kita nyatakan bhw manusia perlu memenuhi tingkat2 bawahan sebelum memenuhi tingkat yg di atas. jadi boleh tak kita namakan tingkat2 ini mengikut rukun islam? tingkat pertama - dua kalimah shahadah, kedua-solat, ketiga-zakat, keempat-puasa di bulan ramadan, kelima-menunaikan haji.

tapi tidak semestinya kita perlu lengkapkan yg dibawah dan baru lengkapkan yg di atas, kecuali yg paling asas iaitu mengucap dua kalimah shahadah mesti dipenuhi dulu. bagaimana pandangan pembaca?

Tiada ulasan: