Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mei 04, 2011

Dipercayai dan Diri Kita

ianya masih berkaitan dgn kepercayaan terhadap kata kita oleh pihak lain. bukan sahaja kata orang bawahan bernilai, malah kata pemimpin pun bernilai. kalau kata pemimpin tak boleh dipercayai, maka pemimpin itu tidak lagi bernilai. manusia dipegang kpd janji dan katanya.

kata seorang pakcik sentiasa saya ingat. baru2 ini beliau ulangi lagi setelah kami pulang drpd berurusan dgn wakil sebuah kampung. 'orang akan ingat kita kerana apa kita kata'. beliau yakin bhw beliau dpt berurusan krn apa yg beliau kata dan kotakan puluhan tahun dahulu. tidak perlu bersumpah.

maka jika ada pemimpin yg cakap lain buat lain (cakap tak serupa bikin), saya tak akan hormat dan ambil kisah akan kata pemimpin itu. bagi saya pemimpin itu hanya pada nama sahaja. apabila pemimpin tidak dihormati maka eloklah jangan jadi pemimpin. dan ini termasuk pemimpin di bidang akademik juga.

Tiada ulasan: