Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Mei 02, 2011

Pertanian Sebagai Kerja Pilihan

saya ke lancang pada sabtu lepas. ianya utk melihat pertanian sbg kerjaya pilihan utk graduan. saya mengikut seorang pakcik saya. beliau melibatkan diri dlm pertanian antara kerja yg dia lakukan sekarang. kampung yg kami tuju dekat dgn kuala gandah, santuari gajah. perjalanan hanyalah sejauh 120km aje.

banyak tanah2 sekarang terbiar. dlm berita radio tadi, 80% drpd pekerja di ladang2 felda adalah rakyat asing. pengerusi felda komen bhw rakyat tempatan tak minat. mungkin sebab pesan ibubapa dan keluarga termasuk cikgu2,'belajar rajin masuk u kemudian kerja di pejabat'.

sebenarnya potensi dibidang pertanian amat luas. insyaallah, ada yg boleh jadi jutawan melalui kerja yg halal. dan lawatan saya ke sana termasuk berjumpa dgn tok 4 di situ. perjumpaan saya dgn 2 tok 4 di pahang dlm masa seminggu. saya turut mewar2kan khidmat masyarakat dgn uitm. nampak gayanya, mereka berminat.

Tiada ulasan: