Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Mei 06, 2011

Kesetiaan

apakah definisi kesetiaan? adakah ianya berkaitan membabi buta?

kita diberi akal. kita disuruh membaca utk mendapatkan ilmu. maka dgn akal dan ilmu, kita sepatutnya akan menyokong yg betul dan benar. dan kita akan membangkang dan menentang yg bengkok dan salah.

'birds of the same feathers flock together'. dlm bahasa melayu pipit dgn pipit, enggang dgn enggang. ianya berkaitan dgn berkawan. ianya berkaitan dgn kesetiaan. maka utk menilai seseorang, kita melihat kawan2nya. kawan2 mencerminkan diri kita.

kalau kita asyik berebut nak 'part-time' aje tanpa mengira berilmu atau sebaliknya, maka adakah kita ini setia kpd diri kita? kpd yg patut kita setia. kerana setia juga boleh dikatakan berkaitan dgn amanah dan kebolehpercayaan.

pilihlah mereka yg setia kerana ilmu dan amaanah. silap pilih, walau pun kita pemimpin yg betul, kita akan ditikamnya bukan shj dari belakang, bahkan dari setiap arah yg diberi peluang kpd mereka yg tidak amanah.

Tiada ulasan: