Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Mei 19, 2011

Rezeki dan Keluarga

ada yg mencari rezeki secara tidak jujur dgn alasan utk keluarga. maka apabila ditangkap, merayu minta dilepaskan kerana mempunyai tanggungan. ada yg akan bgtau yg isteri tidak bekerja, anak ramai, ada ibubapa yg sakit dsbnya.

tetapi semasa mendapatkan rezeki yg tidak secara jujur (tidak halal/haram) mereka tidak pula memikirkan kesan di dunia dan di akhirat. yg penting janji dapat duit yg lebih. dpt beli kereta besar. dpt beli rumah besar. dan pelbagai lagi.

memang kita akan curiga jika kita lihat mereka yg pendapatan sbg pegawai kerajaan tetapi berharta banyak. kalau ikut kiraan, payah nak dpt harta dgn jenis kerja mereka yg rasmi. tapi mereka ini jenis tak pedulikan orang lain.

dan tadi ada kawan komen. anak2 mereka yg dpt rezeki tidak jujur selalunya akan bermasalah. anak mereka ini akan buat hal di sekolah. buat hal di ipt (spt uitm dll). jadi adakalanya ibubapa terlepas dgn ketidakjujuran mereka. tetapi akan ditunjukkan melalui anak2 mereka yg bermasalah. Allah Maha Adil

Tiada ulasan: