Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Mei 08, 2011

Pemimpin dan Pengikut

setiap drpd kita adalah pemimpin. setiap drpd kita adalah pengikut. ianya bergantung kpd masa, tempat, keadaan dan pelbagai lagi.

suratkhabar nst hari ini menceritakan bgmana seorang pemimpin di sebuah daerah di selatan tanah air. beliau dikatakan mempunyai permit yg dijual/disewa kpd orang lain. tiap2 bulan dpt banyak kutipan. dan dia dikatakan sebagai 'pillar' utk masyarakatnya.

antara pemimpin utama kita adalah ibubapa kita. maka setiap dikatakan oleh mereka berdua mesti dipatuhi. selepas rasulullah s.a.w, ibubapa dihormati. kecuali jika mereka melakukan arahan bertentangan dgn islam. dan ada yg berkata bhw bapa akan menanggung juga dosa seorang anak perempuan yg belum berkahwin spt tidak menutup aurat.

amanah melibatkan pemimpin dan pengikut. selalunya pengikut akan mengikut pemimpin. jika pemimpin tidak amanah, pengikut akan tidak amanah. sbg pengikut kita boleh elakkan drpd sama2 menanggung dosa spt ini. sama ada kita jadi pemimpin kpd pemimpin dlm mengubah pecah amanah atau kita keluarkan diri kita drpd menjadi pengikut kpd pemimpin yg tak amanah. kita ada pilihan utk keputusan yg akan memberi kesan kpd kehidupan di dunia dan di akhirat. pilihlah ya.

Tiada ulasan: