Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Mei 11, 2011

Pangkat dan Penghormatan

seronok apabila melihat mereka yg berpangkat dgn pakaian rasmi mereka. ianya tanda kejayaan mereka dlm kerjaya mereka. dan mereka yg punyai banyak bintang di baju selalunya akan berjalan dgn dada lebih ke depan.

tapi. ada kalanya walaupun ada yg layak memakai bintang sbg tanda pangkat mereka, tetapi kerjaya mereka tidak membenarkan mereka memakai pakaian yg menunjukkan pangkat mereka. hanya mereka yg tahu shj tahu pangkat mereka ini. dan tanda hormat diberikan hanya diketahui sesama sendiri shj.

pangkat dipakaian spt jawatan disandang. maka yg jawatan atau pangkat lebih rendah akan hormat kpd pemegang pangkat atau jawatan yg lebih tinggi. tetapi sebenarnya yg kita hormat sepatutnya kerana ilmu seseorang. ilmu yg dikongsi utk kebaikan diri dan masyarakat. kerana pangkat dan jawatan boleh ditarik balik atau kita akan kehilangannya apabila kita berhenti atau pencen.

ilmu yg kita ada tidak boleh ditarik kecuali oleh Allah. dan pangkat dan jawatan adalah antara ujian Allah kpd kita di dunia.

Tiada ulasan: