Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Mei 31, 2011

Taman Negara Mei 2011

alhamdulillah, saya di taman negara lagi. kali ini saya jadi guide utk wakil uic, pelajar antarabangsa dari jordan dan presiden serta tp2 peers. kesemua mereka (kecuali pn azah, kaunselor) belum pernah sampai ke taman negara.

kami ke lubok simpon setelah melihat ikan2 air tawar (termasuk ikan kelah) di kolam berhampiran hq perhilitan. dlm perjalanan terserempak dgn seekor babi hutan sedang menyondol2 mencari makanan di tepi laluan.

niat asal nak mandi sungai tahan, tapi ramai pulak pelancung lain. segan nak tayang bodi yg mcm pelampung. hanya sajiid, pelajar jordan yg berenang. kemudiannya sajiid, pn azah, pn sal dan azwan ke lubuk tenor, santuari ikan kelah. mereka mandi bersama2 ikan taman negara.

saya, pemandu dan zaki berjalan balik ke jeti taman negara. dlm perjalanan kami nampak beberapa ayam/burung hutan berwarna hitam dan putih. kami kemudiannya menunggu mereka yg ke lubuk tenor di restoran terapung di sungai tembeling.setelah mereka yg ke lubuk tenor makan malam, kami masuk semula ke taman negara. laporan melihat gajah liar, tapir di bumbun tahan menyebabkan saya ingin melihat sendiri.

setelah menunggu 2jam, hanya dpt lihat beberapa ekor rusa shj. mungkin sebab ramai pelancong dan bising, gajah dan tapir malu nak keluar. sekali sekala saya dapat bau gajah walau pun hidung tersumbat. kami kemudiannya berjalan kembali ke jeti. alhamdulillah, dlm perjalanan, kami terserempak dgn 2 ekor tapir. seekor makan hanya 1meter shj drpd kami.

insyaallah, saya akan ke taman negara lagi pada bulan jun ni. ada yg nak ikut?

Tiada ulasan: