Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, November 16, 2008

Ujian dan Peperiksaan

Dalam hidup kita akan sentiasa di uji. Bila kita hidup kembali, kita akan diperiksa apakah yg telah kita lakukan semasa hidup di dunia.

Dalam kehidupan sebagai pelajar, ujian dan peperiksaan berlaku semasa menjadi pelajar. Kita tak akan diperiksa setelah kita bukan lagi pelajar. Tujuan ujian dan peperiksaan adalah untuk mengetahui tahap kefahaman kita tentang sesuatu kursus atau subjek. Jika tahap pemahaman kita baik, kita akan diberi markah yg sewajarnya (A, dsbnya). Tetapi ada yg dapat markah bukan kerana faham, tetapi kerana tidak jujur. Maka hasil kemudian berdasarkan ketidakjujuran asal adakah baik bg kita dan orang lain? Bagaimana sebab kita tak jujur, kita telah mengambil hak org lain (spt jawatan, dsbnya)? Adakah rezeki yg kita dpt halal?

Kejujuran dlm ujian dan peperiksaan tidak mengira usia dan peringkat pengajian. Apakah tanggapan org terhadap kita jika markah kita dapat A, tetapi ilmu kita paling tinggi C?

Tiada ulasan: