Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Ogos 06, 2009

Ego Sebab Apa

Kenapa perlu ego? Siapa kita untuk ego? Adakah org yg ego ini bijak? Adakah org yg ego ini matang?

Dalam kehidupan harian, kita dpt lihat ramai yg ego. Yg saya paling tak suka adalah yg ego di jalanraya. Ini termasuklah pemandu kereta dsbnya, penunggang motorsikal, dan pejalan kaki. Bgmanakah mereka ini ego? Kenapakah bagi saya mereka ini ego? Mungkin sebab mereka tidak pedulikan tentang keselamatan orang lain. Bawa motr ikut suka aje. Bawa kereta tak 'signal'. Melintas jalan ikut suka aje. Ini adalah antara tingkahlaku ego. Tak kisah dan pedulikan org lain. Tapi kalau sakit, nak harapkan org lain.

Kepada saudara, sahabat dan lain2, pesan saya janganlah ego. Seperti kata pakcik saya, 'nak menunjuk kpd siapa?'. Adalah lebih baik kita prihatin tentang pihak lain kerana jika kita baik kpd org lain, kebaikan itu akan kita dpt kembali.

Tiada ulasan: