Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Januari 28, 2010

Arahan Bertugas

Kita dilatih untuk mematuhi arahan. Tetapi bukan mengikut arahan membabi buta.Latihan adalah juga untuk menambahkan ilmu. Ianya supaya dapat membuat keputusan secara berhikmah.

Sebagai seorang pegawai, kita setia dan sedia melindungi dan mempertahankan pemimpin kita. Maka kita akan berusaha sedaya upaya, seberapa boleh dan secara sikap positif. Tetapi kita hanya akan memepertahankan pemimpin yang menjalankan tugas dgn penuh tanggungjawab dan amanah. maka kita berhak utk tidak menjadi pengikut kpd mereka bertindak tanpa ikhlas, jujur dan amanah. Kita berhak utk tidak mengikut dan tidak melindungi mereka yg melakukan perkara yg bercanggah.

Demikian juga jika kita seorang pemimpin. Kita latih dan didik pengikut kita utk menjalankan tugas dgn penuh tanggungjawab dan amanah. Kita akan mempertahankan anak buah kita jika mereka menjalankan tugas dgn ikhlas, jujur dan amanah. Kita saling menghormati mereka yg melakukan kebaikan utk diri,masyarakat dan organisasi.

Tiada ulasan: