Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Januari 15, 2010

Kebanggaan Seorang Pendidik

Semua orang adalah pendidik. Seorang pemimpin adalah pendidik. Seorang pengikut adalah pendidik. pemimpin mendidik pengikut. pengikut mendidik pemimpin.

Sebagai pendidik kita bangga apabila anak didik kita menjadi seorang yg berjaya dlm hidupnya. kejayaan adalah subjektif. saya gembira melihat mereka yg kita didik lebih drpd yg lain berjaya. bg saya berjaya adalah melalui berjaya menjalankan tugas dan tanggungjawab dgn penuh amanah, carakerja anak didik atau pengikut mencerminkan cara kerja pendidiknya atau pemimpinnya. jika anak didik bekerja secara integriti maka kita andaikan pendidiknya seorang yg penuh integriti.

untuk mendidik kita perlukan ilmu. setiap orang mempunyai ilmu yg tidak sama. tapi utk menjadi pendidik di ipt perlukan ilmu yg lebih tinggi dlm bidang tertentu berbanding seorang yg biasa menjadi pengiring shj.

sbg pendidik, apabila anak didiknya berjaya, kita akan tersenyum puas. puas kerana usaha kita terbalas dgn kejayaan anak didik kita. bukannya dgn wang ringgit atau hadiah drpd anak didik. yg penting, teruskan kesinambunagn integriti dan amanah, utk kebaikan diri dan masyarakat, dunia dan akhirat.

Tiada ulasan: