Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 20, 2010

Medical Check Up

Saya ke pusat kesihatan uitm pagi tadi utk buat pemeriksaan perubatan. Sepatutnya minggu lepas setelah pergi mendapatkan ubat. Tetapi amsa dan kerja tidak emngizinkan sehinggalah pagi tadi.

Darah saya diambil dan juga sampel air kencing. Pada pukul 4ptg, saya ke pusat kesihatans semula. Dr Adibah melayan saya. Beliau menjelaskan satu per satu maksud keputusan pemeriksaan kpd saya. Kolesterol tak baik tinggi, yg baik rendah. Asid urik tinggi, bermakna hati saya kurang baik bekerja. Ianya juga tanda2 awal utk berjaga2 elak penyakit kencing manis.

Saya juga diberi senarai diet/pemakanan utk mengurangkan tahap kolesterol 'jahat' dan asid urik. Doktor tidak ingin memberi saya ubat dahulu. Beliau cadangkan saya jaga diet dan bersenam lebih kerap lagi. Insyaallah saya akan cuba sebaik2 yg termampu. Kepada saudara dan sahabt, saya cadangkan buatlah pemeriksaan kesihatan sekurang2nya setahun sekali. Sebagai langkah berjaga2.

Tiada ulasan: