Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 13, 2010

PhD Signifikankah Ia?

Prof Kamil mantan dekan FSR menulis sebuah buku bertajuk PhD Kecil Tapi Signifikan.Pelbagai alasan/ sebab beliau nyatakan pentingnya mempunyai phd kpd seorang pensyarah.

Tahnih kpd Pn Rozita Abd Latiff, seorang pensyarah lama di fsr. Beliau layak mendapat ijazah kedoktoran atau phd setelah diiktiraf oleh senat. Jadi beliau sekarang layak dipanggil Dr Rozita. Dan seorang yg tiada phd dlm bidang beliau iaitu berkaitan pengurusan sukan tidak layak memperlekehkan beliau. Walau pun beliau belum mendapat pangkat prof.madya, bagi saya beliau merupakan seorang yg mempunyai 'autoriti' dlm pengurusan sukan (sosiologi) kerana memiliki phd.

Memang bukannya mudah utk mendapat phd. Mungkin setengah kelayakan atau pangkat adalah anugerah atau sedekah, tetapi phd yg benar adalah melalui pengalaman ilmu yg bukan mudah. Insyaallah,hasil utk usaha yg ikhlas dan jujur akan mengikuti di kemudian hari. Saya berdoa untuk memulakan phd saya secepat mungkin. Tetapi doakan saya bukan menjadi dan pelopor phd- pakar hasad dengki.

Tiada ulasan: