Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 09, 2010

Kuasa dan Gila

Antara godaan adalah takhta, harta dan wanita. Ianya berkaitan dgn kuasa. Ramai yg lupa setiapnya datang dgn tanggungjawab. Dan turut sama adalah amanah.

Apa ada pada jawatan? Macam2 ada. Dgn jawatan (takhta)dapat dan/atau boleh tambah harta dan wanita (atau lelaki jika anda wanita). Maka ramai yg akan impi2kan utk berada di takhta. Bagi sesetengah orang, lebih mudah dapat jawatan drpd dpt harta atau wanita (seks).

Setiap kali berlaku pertukaran pucuk pimpinan, akan berlaku perebutan kuasa. Ada yg berebut nak kuasa. Ada yg berebut tak nak kuasa. Tapi jika kita adalah yg terbaik utk memegang amanah, maka terimalah sebagai fardu kifayah. Elakkan drpd kuasa pd tangan yg hanya akan merosakkan organisasi.

Saya diberi arahan utk melapor diri kpd bos baru. Saya berdoa agar saya tidak diamanahkan dgn kuasa baru. Saya takut saya tidak mampu menjalankan amanah dgn sebaiknya. Tapi spt saya bgtau dahulu, ada kalanya, orang lain lebih nampak kemampuan kita.

Tiada ulasan: