Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Disember 28, 2010

Berkat atau Barakah

pada khutbah jumaat minggu lepas ada dinyatakan tentang rezeki yg berkat dan barakah. ianya ada kaitan dgn rezeki yg halal. ianya berkaitan dgn karnival halal yg diadakan di kawasan masjid ssaas.

maka kita diingatkan utk mencari rezeki yg halal shj. rezeki bukan shj pendapatan, tetapi juga makan dan minum. ianya berkaitan.jika pendapatan drpd penipuan/sumber haram dan kita gunakan utk makan/minum,kita dikatakan makan/minum benda yg haram. (jika tak betul, tolong betulkan ya).

tapi kita lihat bgmana mereka yg mengaku islam tidak segan silu mencari pendapatan melalui cara yg tidak betul. cara yg ditegah oleh islam. mereka ini mencuri. mereka ini merompak. mereka ini makan rasuah. dsbnya lagi. dn mereka akan tersenyum memperlikan mereka yg tidak kaya kerana mencari rezeki yg halal shj. bg saya, saya akan tersenyum melihat mereka yg bangga dgn rezeki yg haram. mungkin sebab kasihan? Allah Jua Yang Maha Mengetahui.

Tiada ulasan: