Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Disember 28, 2010

Kepimpinan Dalam Organisasi

setiap manusia adalah pemimpin. kita memimpin bergantung kpd masa, tempat dan keadaan. kita tidak boelh menjadi pemimpin pada setiap masa.

semasa saya diminta utk menjadi ahli barisan kepimpinan pada suatu masa dulu, kata yg meminta kpd saya, 'kalau u tak terima, siapa lagi yg boleh tolong'. ianya buakn soalan tetapi pernyataan. terasa bangga kerana diiktiraf. terasa berat dgn tanggunjawab yg bakal dipikul.

sebagai pemimpin, kita harapkan kita dapat menjadi pemimpin yg cemerlang. kita harapkan organisasi dan warganya akan mendapat manafaat dgn kepimpinan kiat. tapi janganalh kiat emngharapkan dan meletakkan manafaat utk diri sendiri sbg matlamat kita. itu dah jadi gila kuasa. dan boleh menyebabkan salahguna kuasa. tambah2 pula, akibat kita, organisasi merana, pelanggan merana, warga yg benar turut merana.

walau kita tidak ingin menjadi pemimpin, tetapi jika kita dieprlukan utk kebaikan organisasi, kita perlu menerimanya. berdoalah kpdNya supaya kita menjadi pemimpin yg di jalan benar.

Tiada ulasan: