Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Disember 17, 2010

Jika Waktu Dunia Kita Ubah

bagaimana jika waktu dunia berdasarkan waktu mekah? kita tidak lagi mengatakan waktu bermula drpd waktu di greenwich meridian.

maka waktu di malaysia tidak lagi +8jam waktu greenwich. sebaliknya waktu malaysia akan +6jam (?) drpd masa di mekah. waktu masih 24jam sehari. cuma sekarang kita lambat 1/4 hari sahaja berbanding dahulu lambat 1/3hari. jadi kita seolah2 ketinggalan sedikit shj berbanding sekarang.

dan kita pun ubah jugalah hari pertama dalam setiap minggu. hari pertama dalam seminggu kita mulakan dgn hari ahad (bermakna satu dlm bahasa arab). maka kita secara psikologinya akan kuranglah membebel dan kurang bersemangat nak bekerja pada hari isnin. sebab enjin dah dipanaskan pada hari ahad.

kita jadikan jumaat hari cuti umum. dan solat jumaat akan dilakukan dgn lebih selesa. tiada yg lambat sampai kerana kerja di pejabat. dan tiada yg cepat keluar dari masjid krn banyak kerja di pejabat. silatturahim dapat dirapatkan lagi. sekadar pandangan saya.

Tiada ulasan: