Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Disember 16, 2010

Riba'

apakah agaknya keadaan dunia tanpa riba'.ramai yg bersetuju bhw riba' membawa bencana dan kesusahan. tetapi masih ramai umat islam yg terlibat dgn riba'.

Allah telah dgn jelas menyatakan dlm alquran bhw riba' itu haram. dan perniagaan itu halal. tetapi perniagaan yg melibatkan urusniaga yg halal dan tiada unsur2 riba'. saya tak ingat, jadi boleh tak ingatkan saya, bolehkah kita berniaga duit/wang. adakah memberi pinjaman satu bentuk urusniaga duit?

riba'menggalakkan seseorang utk tidak berusaha. riba' adalah menzalimi orang lain. ah long adalah contoh yg terang berkaitan riba'. jadi kenapakah masih ada yg menyokong riba' dikalangan umat islam? adakah kerana mengejar kekayaan telah membuatkan lupa kpd perintah Allah? Rezeki ada di mana2. dan carilah rezeki yg halal shj utk kita dan keluarga.

Tiada ulasan: