Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 04, 2010

Nilai Dihargai

ada yg buat baik akan dihargai. ada yg buat tak baik pun dihargai. maka yg menghargai mencerminkan nilai penghargaan yg diberi.

penghargaan ada satu motivasi luaran. ianya akan boleh meningkatkan produktiviti jika penghargaan diberi dgn adil. ianya mencerminkan penerima dan pemberi penghargaan. ianya mencerminkan kredibiliti, kewibawaan, integriti dan profesionalisma kedua2 pihak. jika penghargaan diberi kpd yg bukan produktif, ianya akan meng-demotivasikan mereka yg menjalankan tugas dan tanggungjawab dgn penuh amanah.

penilaian sekarang kebanyakan dilakukan oleh bos. maka ada yg akan kipas2 bos. didepan bos akan cakap memuji dan mengiyakan apa shj bos kata. dan bos tentulah suka. maka kemungkinan bos akan hadiahkan dgn pingat cemerlang berkhidmat kpd bos. ada bos akan hadiahkan pingat cemerlang krn usaha dan hasil yg positif kpd organisasi. maka bos manakah pilihan kita.

saya tidak bersetuju pingat cemerlang diberi secara bergilir2. ianya hanya mempermainkan anugerah pingat tersebut. pada tahun ini saya dapat 1emas, 2perak, dan 3gangsa. agak2 saya ni cemerlang ke? hampir 6hujung minggu berturut saya bertugas. agak2 saya ni akan dikira tak buat kerja ke lagi. penilaian adalah subjektif. yang Maha Adil hanyalah Allah Ta'ala.

tahniah kpd encik hisyam che mat. dah lama cemerlang. dan sentiasa cemerlang. kita kerja kerana Allah. kita tunggu pula yg lain2. kita tunggu penilaian 360 darjah.

Tiada ulasan: