Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Disember 31, 2010

Mulakan dengan Penamat

mulakan sesuatu dgn penamatnya. maksud di sini, kita mulakan sesuatu perkara dgn matlamat ingin kita capai. 'begin with the end in mind'.

contohnya sasaran kerja tahunan kita. set skt 2011. apa yg ingin kita capai? bagaimana, bila, dimana, siapa boleh membantu, kenapa perlu dicapai perlu kita nyatakan atau senaraikan. ini akan memudah kita melakukan sesuatu secara berfokus. kita boleh gunakan utk kerjaya kita, pengajian kita dsbnya.

paling penting, utk kehidupan kita di dunia. jadikan tegaskanlah (affirm, and reaffirm) apakah matlamat hidup kita. bukannya jawatan tinggi, harta yg banyak, isteri2 dan anak2 yg ramai. tetapi kesejahteraan di akhirat. kerana hidup di akhirat adalah selama2nya.

dengan kemunculan 2011, kita masih ada masa utk memperbaiki cara mendapatkan bekalan utk ke akhirat. maka carilh rezeki yg halal. carilah ilmu utk mendapat rezeki yg halal.

Tiada ulasan: