Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Januari 14, 2013

Bertindak Secara Profesional

profesional drpd kata asas profess yg bermaksud menghayati atau melakukan sbg yg diperlukan. maka kerja pula di panggil sbg profesion. profesor adalah seorang yg cakap serupa bikin atau spt ilmu yg dia ada.

dlm suratkhabar hari ini berkaitan ahli sukan yg bertindak tidak secara profesional. ini ketika menandatangani kontrak. mereka tidk membaca secara terperinci kandungan kontrak. ajdi di kemudian hari apabila berlaku masalah, akan disalahkan orang lain.

jika ahli suka kita termasuk pengurusannya masih tidak bekerja secara profesional, iaitu masih perangai kebudak2an, maka sudah tentulah kita boleh andai dan jangka kualiti kerja mereka tidak ditahap profesional. kualiti kerja mereka ditahap budak2 sekolah (mcm akta di akhbar hari ini).

profesional termasuk drpd segi pakaian, tingkahlaku dan pelbagai lagi. ianya mencerminkan tahap pengetahuan seseorang. maka saya lihat bhw pelajar fsr masih ramai perangai budak2. tak patuhi peraturan uitm. buang sampah merata2. sebesar2 tong sampah yg banyak disediakan, masih ramai yg buang di tangga, di koridor dll tempat kecuali di dlm tong sampah.  memang masih xlayak berada di ipt.

Tiada ulasan: