Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Januari 25, 2013

Menilai Secara Profesional

siapakah seorang profesional? andaian saya adalah seorang yg konsisten/tekal dlm melakukan sesuatu. dan perlakuannya seorang profesional adalah berdasarkan ilmu yg dimiliki.

bagaimana jika kita andaikan diri kita seorang profesional tetapi kita tidak konsisten dgn apa yg kita lakukan. iaitu kita melakukan sesuati tanpa/kurang ilmu sebaliknya dgn emosi? bolehkah dikatakan kita bertidak secara profesional?

penilaian secara mudah dilakukan berdasarkan matlamat yg telah ditetapkan. maka matlamat adalah maklumat rujukan utk penilaian. jika penilaian tidak berdasarkan matlamat dinyatakan, maka adakah sah penilaian kita? janganlah jadi 'what is consistent is change'. ini boleh diandaikan bhw pendirian kita sentiasa tidak tetap dlm membuat penilaian dan keputusan.

Tiada ulasan: