Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 01, 2013

Masa Yang Ada

dalam perakaunan masa dibahagi2kan mengikut tempoh (period). ianya utk memudahkan perbandingan prestasi. dan pembahagian masa mengikut tahun adalah juga cara utk melihat pencapaian kita sbg insan di dunia sbg persediaan di akhirat.

tapi kebiasaan kita hanya akan lihat kpd pencapaian utk sejahtera di dunia shj. kita akan lihat brp banyak kenaikan gaji, kereta dah bertukar, rumah dah makin besar, dsbnya. yg lain2 sebab tak nampak dan tak direkod secara nyata tak diambil berat. tingkahlaku ini turut dilakukan saya. sebab kita mudah lupa haluan kita utk ke arah yg kita tidak nampak. hanya dinyatakan shj.

maka perlulah peringatan. dalam pengurusan yg bijak, perlu ada perancangan, pelaksanaan, pemantauan dan penambahbaikan. kita biasa lakukan keempat2 aktiviti utk dunia shj. pemantauan utk hari kemudian kita biasa lupa. maka selagi ada masa di dunia, kenalan spt keluarga dan kawan perlulah menjadi pemantau utk kejayaan di akhirat. bacalah surah al-asr kpd diri dan mereka yg kita sayangi sbg peringatan.

Tiada ulasan: