Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 27, 2013

Keyakinan dan Kepercayaan

keyakinan atau kepercayaan atau kredibiliti. tahap kita yakin atau percaya kpd seseorang. mungkin berkaitan perkara profesional. mungkin perkara peribadi.

keyakinan berkaitan rasa hormat. ianya juga boleh berkaitan rasa takut. jika kerana hormat, kesannya boleh berpanjangan walaupun orang yg dihormati telah pun tiada. jika kerana takut, maka hanya setakat seseorang itu berkuasa.

keyakinan berkaitan ilmu. maka jika telah wujud kurang yakin atau percaya, maka akan timbul masalah dlm hubungan. contoh - jika sy dah tak yakin kebolehan seseorang, maka jika boleh, saya akan kurangkan pemberian amanah atau tidak lagi akan memberi amanah kpdnya. saya juga mungkin akan kurangkan penerimaan amanah atau elakkan pemberian amanah drpd pihak lain.

jadi hal berkaitan keyakinan berkaitan dgn hormat dan amanah. maka jika satu sudah kurang atau tiada, keselesaan kerjasama akan berkurangan atau hilang terus.

Tiada ulasan: