Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 27, 2013

Pangkat..Naik?

saya cuba lihat kesediaan saya utk memohon kenaikan pangkat berdasarkan kriteria tempat kerja. hmmm..ada dua jadual markah minima 1 yg saya tak dapat isi. jadi saya xboleh la naik pangkat?

adakah pangkat yg dikejar? jika ingin kenaikan gaji, maka pangkat pun kena naik. dan secara umumnya, orang akan inginkan kenaikan gaji. ianya berkaitan kenaikan kos kehidupan. tapi adakah pangkat dan gaji yg lebih tinggi menjanjikan kesejahteraan? mungkin ya. mungkin tidak.

jika mereka yg ingin berurusan dgn saya melihat kpd pangkat saya, mungkin mereka tidak berurusan dgn saya. maklumlah, pangkat sy masih lagi pensyarah biasa. kawan2 yg lama tak jumpa ada bertanya,'u dah prof madya?'. dan jawapan saya,'sy masih seorang pensyarah biasa'.

dlm mendapatkan kenaikan pangkat, sy cuba melakukan dgn seikhlas termampu. jadi bukanlah sy sombong atau tidak bijak apabila sy tidak ingin menumpang nama tanpa usaha. ianya berkaitan kredibiliti. memang ada yg menawarkan 'tumpangan'. jika dah rezeki sy, insyaallah akan sy dapat juga.

Tiada ulasan: