Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 30, 2013

Betul..Salah

tidak semua ketua betul pada setiap masa. bagi ketua yg sedar, dia tidak akan mempertahankan kesilapannya.

keyakinan dan kepercayaan berdasarkan tahap kita mengenali seseorang. kebiasaannya, lebih lama kita kenali seseorang, kita mungkin bollh membuat penilaian yg lebih tepat terhadap mereka yg dah lama kita kenali berbanding mereka yg kurang atau baru kita kenali. tetapi penilaian terhadap mereka yg kita kenali lagi lama berbanding orang lain tidak semestinya lebih baik berbanding orang lain yg baru kita kenali.

ibubapa atau saudara mara atau kawan2 akan memihak kpd mereka yg telah lama kenali. maka sebarang maklumbalas negatif terhadap mereka yg telah lama dikenali selalunya tidak akan dan boleh diterima. ini berlaku kpd seseorang (A), apabila jiran (B) kpd pelaku negatif (C) memanggil A kerana tidak percaya C melakukan perkara yg salah. pada awalnya Butk meremehkan tuduhan bhw C melakukan perkara negatif. alhamdulillah, kerana berilmu B menerima penerangan dan bukti drpd A bhw C adalah pesalahlaku.

sebarang tuduhan sebelum diputuskan betul atau salah perlu berdasarkan fakta. fakta boleh jadi peraturan. boleh jadi  bukti yg ada. janganlah nanti apabila dah jelas siapa salah, kita lupa nak minta maaf kpd yg betul.

Tiada ulasan: