Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Januari 17, 2013

Nilai Setiakawan

setiakawan atau esprit de corp. ianya berkaitan keakraban dlm organisasi. setiakawan boleh menentukan halatuju dan pencapaian sesebuah organisasi.

bagaimana menilai setiakawan. berdasarkan output iaitu hasil kerjasama dlm organisasi. bagaimana hasil didapati atau  produktiviti sesebuah organisasi dinilai? ianya selalunya berdasarkan prestasi dicapai berbanding matlamat ditetapkan. dan kerjasama memerlukan komunikasi diantara ahli organisasi.

jika kita suka kpd ahli lain dlm organisasi ianya boleh diandaikan bhw kita akan setia kpdnya. jika ahli lain adalah kawan kita dan kita suka kpdnya, maka kita akan ada semangat setiakawan. semangat sedia membantu semasa senang, semasa susah supaya matlamat organisasi tercapai. setiakawan juga boleh diertikan sbg setia mematuhi arahan pemimpin. selagi pemimpin tidak menyalahi agama.

jadi, jika kita tolak utk bekerjasama kerana rm100, maka kita boleh andaikan bhw itulah nilai setiakawan seseorang terhadap anggota lain dlm organisasinya. setiakawan adalah hubungan 2hala.

Tiada ulasan: