Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Januari 12, 2013

Salut

Salut atau salute atau tabik atau tanda hormat. saya menerimanya sebelum makan tengahari. semasa sy nak ke kereta saya. cara salut diberi say boleh jangkakan pemberi salut daripada organisasi mana.

sudah lama tidak membalas salut. apa tah lagi memberi dahulu. apabila kita yg memberi maka kita menyatakan kita menghormati mereka yg kita salut. apabila kita menerima maka kita membalas penghormatan diberi. semalam saya tidak membalas sebab pakaian saya tidak sesuai utk melakukan salut. tapi kemudiannya saya berfikir, lebih baik saya balas walaupun pakaian tidak mengikut norma dlm melakukan salut.

selain secara fizikal iaitu mengangkat tangan kanan ke bulu kening kanan, salut juga dilakukan dlm pelbagai cara. ianya mengikut budaya. di sektor pelancungan, salut dilakukan dgn meletakkan genggaman tangan kanan ke dada kiri, berhampiran jantung. salut secara bertulis adalah dgn menulis 'yg berbahagia/dihormati dll..'. begitu juga salut melalui ucapan yg sebagaimana penulisan.

salut bermakna penghormatan. bermakna pengiktirafan secaran positif. bagaimana nak mendapatkannya? perlu melihat kpd bidang lah.

Tiada ulasan: