Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 15, 2010

Berubah atau Diubah

Itu adalah pesan no.1. itu juga pesan no.2. dan saya dimaklumkan jika mereka yg berkenaan tidak berubah, maka kita perlu ubahkan mereka utk kebaikan organisasi.

dan tadi perbincangan dilakukan lagi. berbincang cara utk mengubah mereka yg tak mahu berubah. antaranya, ditukar tempat kerja. kedua, dikeluarkan terus drpd organisasi. ini krn merek ini hanya 'menghabiskan beras shj'. lama2 jika tiada tindakan diambil, organisasi akan tinggal mereka yg tak produktif. bahasa kasar adalah membela 'biawak hidup'.

sebagai pemimpin atau ketua yg dilantik, kita mempnyai amanah utk memastikan kelangsungan organisasi kita. kita tidak boleh kasihankan orang tertentu, kesannya organisasi gulung tikar. jika dah gulung tikar, kita sebagai ketua adalah bertanggungjawab sepenuhnya. saya tidak sanggup menunggu utk dipersoalkan berkaitan perkara ini. maka saya perlu terlibat melakukan perubahan.

kita boleh tamatkan tempoh mereka tak produktif bersama organisasi. ataupun kita pindahkan yg tak produktif ke tempat lain. tetapi ini bukan penyelesaian. ini membiarkan barah utk terus merebak. keputusan di tangan ketua2 dan pemimpin2.

Tiada ulasan: