Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 21, 2010

Perancangan dan Pelaksanaan

Mesyuarat selalunya akan berlangsung utk tempoh yg lama. agak2 apalah kata dasar mesyuarat? surat? syarat? tetapi kalau di organisasi kerajaan dan separa kerajaan, yg pasti akan sentiasa ada hidangan. di awal, semasa atau selepas. kadang2 ketiga2nya. mungkin kata dasar adalah berat?

hari ini drpd 11.30pagi sehingga 3.30ptg saya bermesyuarat dgn bos2. sebelum itu saya bermesyuarat dgn staf saya drpd 9.30pagi hingga ke 11.00pagi. jadi saya brmesyuarat selama hampir 5.30jam pd hari ini. alhamdulillah, mesyuarat saya dgn pelajar saya ditunda.jika berlaku spt dirancang, maka mungkin saya akan ada sekurang2nya 1jam mesyuarat tambahan.

mesyuarat utk membuat keputusan. semasa mesyuarat akan ada perancangan dan pelaksanaan (melalui keputusan). jika kita jarang bermesyuarat, maka mesyuarat akan menjadi lama kerana banyak isu utk dibincang. saya cuba adakan mesyuarat dgn staf saya sekurang2nya sekali seminggu. tetapi jika perlu, pada tiap2 hari. jika terdesak, lebih drpd sekali sehari. perancangan yg baik akan memberi banyak manafaat. antaranya, kurang atau tiada pembetulan utk kesilapan.

Tiada ulasan: