Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 15, 2010

Produktiviti dan Makan Gaji

ada yg bekata bhw selalunya org yg makan gaji kurang produktivitinya. ini brbeza dgn mereka yg berniaga krn mereka yg berniaga perlu berusaha lebih drpd org yg makan gaji. orang berniaga pendapatan mereka tidak tetap.

bagaimana dgn mereka yg makan gaji tetapi bekerja di syarikat perniagaan? adakah mereka ini juga macam mereka yg makan gaji bekerja dgn pejabat kerajaan? secara umumnya pekerja di organisasi yg berniaga lebih produktif drpd mereka yg makan gaji di pejabat kerajaan. walau bagaimana pun, ada juga yg kerja macam di pejabat kerajaan.

harap maklum, bukan semua yg bekerja di pejabat kerajaan tidak atau kurang produktif. saya sentiasa doakan dan usahakan utk membuktikan bhw makan gaji tidak bermakna saya tidak atau kurang produktif. alhamdulillah, hasil saya pada tahun ini - IID 2010 1perak dan 1gangsa, konvensyen kaunseling kebangsaan perkama 2010 1gangsa, peers dpt juara persatuan uitm 2010 dan 2lagi anugerah, gerai persatuan terbaik semasa hari bertemu pelanggan hep 2010, dn sife uitm juara dan akan mewakili malaysia ke sife dunia 2010. dan saya juga berjaya mendapat sarjana kedua.

tetapi akan sentiasa yg mengatakan saya tidak menyumbang kpd produktiviti organisasi. memanglah, org yg berkata sedemikian memang banyak 'menyumbangkan' dan sentiasa 'menyumbangkan' dan cuba 'menumbangkan' organisasi dgn tuturkata dan perbuatan mereka. cukuplah Allah sebagai pemberi rezeki kepada saya. dan cukuplah Allah sebagai pengawal dan pelindung saya.

Tiada ulasan: