Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 21, 2010

Kehidupan dan Kematian

Kehidupan pasti berakhir dgn kematian. Hanya Allah sahaja Yang Maha Abadi dan Maha Kekal. kita sebagai makhluknya pasti akan mati. orang paling kaya, paling berkuasa, paling ramai anak, dsbnya pasti akan mati.

dalam masa dua minggu ini saya menerima perkhabaran kematian ahli keluarga dan kenalan. mereka yang pergi kembali kpdNya dlm pelbagai peringkat usia. ada yg muda, ada yg tua. ada yg sakit dahulu, ada yg tanpa sebarang tanda. maka kita tahu bhw syarat utk kembali kpdNya tiada yg pasti kecuali setiap yg bernyawa pasti akan mati kecuali Allah.

kehidupan di dunia sbg persiapan di akhirat, nikmat adalah utk disyukuri. kesakitan sbg peringatan. maka janganlah sebab kita berpangkat, berbadan besar, lebih tua, lebih kaya, maka kita sangka kematian lebih jauh drpd yg bukan spt kita. dan kealpaan ini membuat kita angkuh dan menyakitkan orang lain. segala nikmat adalah amanah kpd kita utk memperbaiki diri dan mereka disekeliling sbg bersedia sebelum mati.

Tiada ulasan: