Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 07, 2010

Jika Tidak Kisah

Kita diamanahkan menjalankan tugas dgn tanggungjawab. sbg pensyarah, antara amanah utama adalah berkongsi ilmu dgn pelajar yg mendaftar utk kursus dimana kita telah diberi amanah melalui ata pd setiap sem.

maka bagaimana jika kita tidak berupaya berkongsi ilmu kerana kita tidak pernah belajar kursus tersebut. ataupun kita hanya pernah mengambil satu kursus sepanjang pembelajaran kita. adakah kita sebenarnya berilmu utk berkongsi ilmu. semasa saya menjadi ketua program, saya titik beratkan bhw pensyarah mesti berupaya utk berkongsi ilmu dgn pelajar. usia dan minat tidak bermakna kita layak berkongsi ilmu dgn pelajar.

kekecewaan akan timbul kpd pensyarah yg menerima pelajar yg 'half-baked' atau mentah lagi dlm bidang tertentu.puncanya adalah pensyarah yg mengajar pelajar tersebut sebelumnya kurang mampu 'memasak' pelajar atau menyediakan pelajar dgn ilmu yg akan digunakan di peringkat seterusnya. memang isu ini panas. ianya akan menyebabkan ada yg melenting. Saya akan maklumkan kpd para pelajar saya pada kuliah pertama kelayakan akademik g saya miliki. ianya utk meyakinkan pelajar bhw saya berupaya berkongsi ilmu dgn mereka.

tetapi ingatlah.kita akan disoal utk setiap perbuatan kita. ajaran sesat amat berat padahnya.mungkin tidak terkena kpd kita tetapi terkena kesannya kpd mereka yg rapat dgn kita. Allah Maha Adil.

3 ulasan:

aiShaH berkata...

En bad ianya benar apa yg diperkatakan tapi ilmu bukan semuanya dari kelayakan akademik, kita boleh melihat dari segi terbitan atau persidangan or journal yang diterbitkan. Kalau en bad ada masalah berkenaan kursus yang ditawarkan kepada pensyarah bolehla berjumpa KP. Ianya lebih elok dari diterbitkan di blog. TQ

hisyamchemat berkata...

Ha'ahlah Bad, mai lah berbincang dengan KP. Aku pun terasa jugak. Kat fakulti kita ada 3 ja KP untuk undergrad. Kalau ada yang tak layak (pensyarah), apa kita nak buat. Tolong bagi cadangan bagi penambahbaikannya.

cebad berkata...

tq kpd kedua2 kp. memang bukan mudah jadi kp. ata yg disediakan selalunya tidak akan diterima semua pd kali pertama dibentangkan.

kp 221:saya tiada masalah dgn ata saya sem ini.

kp 113:masalahnya adalah apabila ada yg merasakan sesuatu kursus itu hanya milik seseorang shj.

pernah berlaku kpd saya ada yg tidak akan ada ata. apakah puncanya? kita sama2 tahu. ianya berbalik kpd semasa pemilihan. kita sentiasa mengharapkan yg terbaik. Allah Jua Yg Maha Adil