Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Mac 10, 2013

Badan Berat

kita tahu jika berat badan berlebihan iaitu lebih drpd yg sesuai dgn bentuk badan kita, ianya kemungkinan tanda2 kita tidak sihat. ianya boelh menyebabkan kita akan tidak sihat jika sekarang kita sihat.

kebiasaannya kita akan prihatin dgn berat badan kita. umumnya ramai tidak mahu badan yg berat (gemuk). ianya kerana badan yg berat akan memberi pelbagai masalah kpd empunya badan selain drpd kesihatan fizikal. berat badan berlebihan boleh menjadi masalah kpd emosi, pemikiran dan kerohanian kita. sama ada kita sakit atau malas melakukan perkara2 yg membantu kesihatan. walau bagaimana pun, ramai juga yg tak kisah dgn keadaan berat mereka.

dulu2 saya kurus. ada gitar di badan (sebab nampak tulang rangka). setelah mula bekerja, berat badan saya naik. ianya kerana pemakanan, kurang senaman berkait dgn pekerjaan di sektor swasta. tapi sebenarnya kita bertanggungjawab terhadap berat badan kita. maka perlulah berdisiplin berkaitan pemakanan dan senaman.

Tiada ulasan: